Komunikacja wewnętrzna w organizacji i jej miejsce w strukturze
„Komunikacja należy do tego rodzaju ludzkiej aktywności, z której wszyscy zdają sobie sprawę, ale tylko nieliczni potrafią ją zadowalająco zdefiniować. Lista tego, co jest komunikacją, może być długa (…)” [1]. Komunikacja stanowi obszar aktywności, którego każdy z nas doświadcza codziennie, który „formatuje” naszą rzeczywistość, w którym jego uczestnicy działają z nastawieniem na osiągnięcie konkretnego celu, zbudowania relacji, a w środowisku pracy tworzenia zadowalającej atmosfery.
Bill Quirke pisząc o rozwoju komunikacji wewnętrznej w organizacjach wyraził się dość sceptycznie. Ujął to w sposób następujący: gdyby postęp w motoryzacji lub technologii „odbywał się w tempie rozwoju komunikacji wewnętrznej, to nadal chodzilibyśmy na piechotę” [2].
Zasada 1: Komunikacja jest jedną z najważniejszych kompetencji organizacji
- Istotna jest komunikacja z zewnątrz organizacji do otoczenia wewnętrznego.
- Istotna jest komunikacja z wewnątrz organizacji do otoczenia zewnętrznego.
Jaka jest rola komunikacji wewnętrznej w obecnej rzeczywistości organizacji nastawionych na produktywność? Narzędzie strategiczne w kreowania wizerunku firmy i jej efektywnym funkcjonowaniu. Musi przynosić wartość. Reputacja i marka są najcenniejszą wartością niematerialną firm a prawidłowe zarządzanie nimi przekłada się na zysk. Każdy pracownik pracuje na reputację firmy i wszyscy są odpowiedzialni za wizerunek wewnętrzny (internal branding). W interesie firm jest, aby zachowania pracowników nie obniżały wartości marki, zatem dążą do takiego kształtowania ich postaw i zachowań, które wpływają na poprawę produktywności. W tym celu komunikacja wewnętrzna ma zapewnić obieg spójnych, rzetelnych informacji dotyczących strategii firmy, zmian, najważniejszych działań i projektów. Dobrym przykładem przemyślanej komunikacji wewnętrznej jest historia fuzji koncernu Kraft Foods i Cadbury w 2010 roku.
Zasada 2: Komunikacja wewnętrzna wymaga przestrzegania określonych zasad
- Poszanowanie dla norm i procedur uznanych w organizacji.
- Nastawienie na współpracę i informowanie pracowników.
- Dobrze umotywowane decyzje zaplanowanych zdarzeń związane są z konsekwencją ich naruszenia.
- Obrona przed manipulacją.
- Kultura osobista.
- Trzymanie się meritum sprawy w każdej rozmowie.
- Neutralizacja „przeszkadzaczy”.
Zasada 3: Komunikacja wewnętrzna powinna być zorientowana na dobre kontakty z pracownikami
Wniosek 1: Bariery w komunikacji
Zadanie 1: Metoda FUKO
Treść zadania:
Sytuacja 1. Pracownik popełnił błąd przy ustalaniu szczegółów projektu z inwestorem, co narazi firmę na dodatkowe koszty. Szef w rozmowie dyscyplinującej z pracownikiem powiedział następująco: Zapomnij o awansie.
Sytuacja 2. Szef spotyka na korytarzu swojego współpracownika i w trakcie rozmowy wtrąca zdanie: Źle wyglądasz, jesteś przygnębiony. Czy coś się stało?
Proszę zastosować metodę FUKO odnosząc się do sytuacji 1 i sytuacji 2, odpowiedając na pytania:
- Jaki błąd popełnił przełożony w każdej z sytuacji?
- Jak poczuł się pracownik w prezentowanych sytuacjach?
- Jakie będą konsekwencje takiej rozmowy?
- Jakie rozwiązania problemu proponujesz?
Materiały dodatkowe
- Jankowski Witold, B.: Jak współpracować z kimś, kogo nie lubimy? Harvard Business Review Polska, ICAN Institute, 02.05.2019 (dostęp 20.06.2020). Dostępne w ICAN Management Review: https://www.ican.pl/b/jak-wspolpracowac-z-kims-kogo-nie-lubimy/P1GhIHIdI
- Jankowski Witold, B.: Dlaczego twoi pracownicy nie mówią ci wszystkiego? Harvard Business Review Polska, ICAN Institute, 18.02.2019 (dostęp 20.06.2020). Dostępne w ICAN Management Review: https://www.ican.pl/b/dlaczego-twoi-pracownicy-nie-mowia-ci-wszystkiego/P178vBQG0
- Jankowski, Witold, B.: Jak wykorzystać zasady dynamiki Newtona, by podnieść własną produktywność?, 10.09.2019 (dostęp 03.09.2020). Dostępne w ICAN Management Review: https://www.ican.pl/b/jak-wykorzystac-zasady-dynamiki-newtona-by-podniesc-wlasna-produktywnosc/P1CoqZQPY
- Sońta, M.: Opisujesz, aktywizujesz czy kreujesz?, 03.11.2015 (dostęp 15.06.2020). Dostępne w ICAN Management Review: https://www.ican.pl/b/opisujesz-aktywizujesz-czy-kreujesz/1hsk45kV
- Światowa, A.: Wideokomunikacja, 18.03.2014 (dostęp 15.06.2020). Dostępne w ICAN Management Review: https://www.ican.pl/b/wideokomunikacja/4jVnjMFj
- Jak zwrócić komuś uwagę? Model FUKO. Grupa SET sp. z o.o., 07.09.2016 (dostęp 12.07.2020). Dostępne w Youtube: https://youtu.be/xdEZHRWPgAk
Bibliografia
1. Fiske, J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, s. 15.2. Quirke, B.: Komunikacja wewnętrzna krok po kroku. Jak komunikacja wewnętrzna pomaga pomaga wdrażać każdą strategię w firmie?, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 20.
3. Mamak-Zdanecka, M.: Dialekt organizacyjny. Hybryda języka, wiedzy i kompetencji kulturowej. [W:] Skowronek, K., Trzciński, Ł. (Red.), Język źródłem (nie)porozumienia (Seria: Idee i Myśliciele), Aureus, Kraków 2014, s. 150.
4. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 996.
5. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 995-996.
6. Bucki, P.: Jak komunikować się w pracy? Dobre praktyki. Fiszki, Wydawnictwo Cztery Głowy, Gdańsk 2019, s. 18B.